Radosław Szlaga

Malarstwo, 100 x 100 cm, olej na płotnie, 2005


Krzyżacy brużdża, 100 x 100 cm, olej na płótnie, 2007


Czarny Koń, 100 x 100 cm, olej na płótnie, 2007


Pączki Wolności, 100 x 100 cm, olej na płótnie, 2007


Afrykańskie plemiona walczą z Małym Głodem, 100 x 60 cm, olej na płótnie, 2007


Wieprzowina, 100 x 100 cm, olej na płótnie, 2007


Świnia Puławska, 100 x 100 cm, olej na płótnie, 2007


Szczekaj Bert, 100 x 100 cm, olej na płótnie, 2007




Wykształcenie:
2005 - Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Dyplom z malarstwa
pod kier. Prof. Jerzego Kałuckiego, p.t.: „Malarstwo 2” obroniony z wyróżnieniem
2004 - Akademie Vitvarnych Umeni, Praha, CZ- półroczne stypendim zagraniczne
Wystawy indywidualne
2007 - Piekło/Niebo (feat. Honza Zamojski), Studio Plastyczne Ścieżka, Warszawa, PL
2007 - Niebo, Galeria Enter, Poznań, PL
2005 - Malarstwo 2,CSW Inner Spaces, Poznań, PL
2003 - Winner Projekt, ON Gallery, Poznań, PL
2003 - Malarstwo, CSW Inner Spaces, Poznań, PL
Udział w wybranych wystawach zbiorowych
2007 - Bliskość, Leto, Warszawa, PL
2007 – Penerstwo, PGR Art., Kolonia Artystów, Gdańsk, PL
2007 - Sqares, POSK Galery, Londyn, UK
2006 - Plastic People, C2C Galery, Praga, CZ
2006 - Fun Art, CSW Inner Spaces, Poznań, PL
2005 - Jubileuszowa wystawa “Czasu Kultury”, Galeria Program, Warszawa, PL
2005 - Malarstwo Młodych ( Konkurs im. Gepperta), BWA Awangarda, Wrocław, PL
Szlaga się z was śmieje!

Światem, który powołuje do życia Radek Szlaga, rządzi osobliwa logika. W malarstwie Szlagi uprzedzenia, przesądy, a szczególnie niepoprawne żarty przybierają rangę (ludowych) mądrości i reguł myślenia. Na odpadkach zdrowego rozsądku ma się utrzymać porządek tego świata. Radek jak wrażliwy barometr reaguje na przejawy potocznej opinii i poświęca jej miejsce na swoich obrazach. Zmutowane przekazy różnych mediów zapisane w prymitywny sposób brzmią jak lista dialogowa komedii pozbawionej fabuły a rozbitej na ciąg anegdot i kalejdoskop obrazów. Ta kronikarska praca ma swój, ukryty pod przemyślaną estetyką, aspekt krytyczny - powstaje obrazkowa (czyli najbardziej odpowiednia), wielowątkowa karykatura globalnej wioski. W fascynującej i niejednokrotnie zabawnej do łez kakofonii, pojawia się zakrawająca na kuriozum tematyka moralna: Szlaga próbuje, rozsypany jak garść dolarów współczesny świat postawić do pionu, wzdłuż osi piekło-niebo. Równolegle, stawia ironicznie problem malarstwa, które pojawia się niespodziewanie jako napis na paczce papierosów marlboro. Czy malarstwo to dobra marka?

Ponieważ Radek jest wierny logice świata, popada często w obsesje. Obrazy malowane są w cyklach, ale przyglądając się całej twórczości można je klasyfikować poprzez dominujące motywy, wśród których byłyby: flaga USA, puste niebo, zapomniane cmentarze, niedźwiedź polarny, malarstwo/marlboro, afrykańscy królowie, płomienie piekielne; wśród bohaterów pojawiają się Basquiat, Ali Agca, Michael Jackson i Idi Amin. Taki zestaw siłą rzeczy wywołuje pop-artowe konotacje, Szlaga jednak ma swój własny styl podobny dziecięcemu skrótowi i stosuje go zarówno w warstwie tekstowej, jak i wizualnej. Świetny obraz 7:0/ Stroje ze skóry jaguara z cyklu Piekło oddaje znakomicie charakter tego bezpośredniego i błyskotliwego malarstwa.

Nad twórczością Radka Szlagi unosi się duch radosnej anarchistycznej kontestacji i zderzony z nią odmienny nastrój - gorycz porażki. Jej lekkość jest pozorna. Jak w tragifarsie, przegraną ponosi naiwny podmiot (nie odróżnia Dona Kinga od Marcina Lutra, ani bohatera od zbrodniarza), który nagle spostrzega, że w sposób gogolowski śmiejąc się ze świata śmieje się sam z siebie, a jego los to włóczyć się po rumowiskach obrazów.
Autor tekstu: Michał Lasota

2 comments:

maddie said...

I like
..jaks wystawa w najbliższym czasie w wwie?

Jellyfish said...

"Afrykanskie plemiona z malym glodem" sa po prostu świetne. Wow.